2/07/11

Filled Under:

Stigma Permikiran Kita


Sudah menjadi resmi kehidupan manusia menjalani hidup didunia tidak bersendirian. Manusia memerlukan masyarakat yang akan menjadi rumpun didalam kehidupan seharian. Itulah yang ditekankan didalam ajaran Agama Islam.

Namum begitu ada juga amalan-amalan yang tidak elok atau seharusnya berlaku di dalam kehidupan bermasyarakat. Tetapi ia sering terjadi dan berlaku di dalam masyarakat kita, seperti sudah menjadi kelaziman buat mereka.

Hasad Dengki, Iri hati
Rezeki bagi setiap makluk sudah ditetapkan oleh Allah s.w.t., namum siapalah kita untuk iri hati apabila melihat kejayaan orang lain, Hasad denki mula timbul dari hati hitam kita, pabila melihat pesaing kita atau jiran kita mula maju kedepan atau dianggap menjadi persaing kepada perniagaan kita.

Maka munculah iblisdicelah-celah hati hitam itu, yang akan mula menghasut. Menbisikkan agar dilakukan sesuatu agar perniagaan si polan tadi hancur, agar cuma dia yang berhak mendapat rezeki di bumi Allah itu. Mereka tidak sedar siapa sebenarnya yang Maha Pemberi Rezeki. Dengan bantuan si Iblis tadi maka, disantaunya, dibomohkannya, segala pasir dan tangkal serta segala macam perkara-perkara mistik di tujukan kepada si persaing tadi. Maka hancurlah si polan tadi, barulah gembira rasa hati, baru puas hati melihat kehancuran insan lain.

Gambar Hiasan (p/s: nak promote kampung aku nie...huhu)